Slovakia tour 88

4 dny - 452 km

Nejvýznamnějším dnem v historii mého cyklistického snažení je den 8.8.88 kdy začalo cykloturistické putování. Jeli jsme totiž s Radkem Ociskem a Ríšou Bolardem na první vícedenní výlet a nazvali jsme ho Výlet okolo Slovenska - později Slovakia Tour 1988. Nevím co nás to tenkrát napadlo, ale byl to krásný nápad kterého nikdy nebudu litovat. Sehnal jsem všechny mapy, naplánoval trasu a jelo se. Podali jsme si kola vlakem do Banské Bystrice a vyrazili údolím Hrona. Cesta ubíhala rychle, neustále jsme mírně stoupali. Až ta Telgártem (bývalé Švermovo) začala silnice stoupat. S naloženými koly to šlo těžce, ale nakonec jsme sedlo Besník 1000 m.n.m ( první pořádný kopec ) zvládli. Sjeli jsme na rozcestí a pokračovali dále podél řeky až na Dobšinskou ľadovou jaškyňu. Za chvíli se před námi objevil silniční tunel ( byl zavřený - museli jsme ho objet ). Blížil se večer, tak jsme začali hledat místo, kde budeme nocovat. Měli jsme karimatky a spacáky a vypadalo to, že v noci bude pršet. A tu silnice začíná prudce stoupat. Ne vždy platí, že kolem železnice nebude stoupání - pokud železnice nevede tunelem !! Na vrcholku jsme se u malého lesíka utábořili. Naše první noc pod širákem.

Ráno bylo studené, mlha, rosa, ale v noci nepršelo. Sjeli jsme k přehradě Dedinky a stoupali do sedla Grajnár 1069 m.n.m. Tak to byl škrpál. Mezitím se vyjasnilo a bylo krásně. Sjeli jsme dolů do Slovenské Staré Vsi a pokračovali směr Kežmarok. Za Spišským Štvrtkom nás chytla šílená bouřka. Vše se seběhlo tak rychle, že jsme se ani nestačili schovat a přikrýt spacáky. Nakonec jsme zalezli do nějakého podjezdu, ale to už jsme byli promočení jako slepice. Bouřka jak rychle přišla, tak rychle odešla. Opět se vyjasnilo a bylo teplo. Před Kežmarkom jsme roztáhli všechny věci a začali sušit. Najednou se přihnala další bouřka, tentokrát jsme včas všechno stačili schovat. Jesltli to tak půjde dál, tak nevím jak to bude vypadat v noci. To už se ukázaly Tatry, a honila nás další bouřka. Projeli jsme Tatranskou Lomnici, Smokovce a v Nové Poliance přestalo pršet a vyjasnilo se. Teď nás čekalo nekonečné stoupání na křižovatku na Štrbské Pleso a pak výjezd k plesu nejvyššímu bodu trasy 1355 m. Ten se stal novým výškovým rekordem, který byl překonán až v roce 1992. Pak už nás čekal dlouhý sjezd na Podbanské a do Pribiliny, kde jsme našli nocleh u tří smrčků.

Ranní probuzení bylo krásné, sluníčko hřálo, bylo nádherně. Tak jsme pokračovali do Liptovského Mikuláše, kolem Liptovské Mary do Kvačanské doliny. Přes dolinu vede úzká silnička ( nyní je tam tuším zákaz vjezdu ) , kudy se dá dostat do Zuberce ( Nyní již je v provozu nová silnice - jeli jsme tam poprvé v roce 2004 ). Dolina byla nádherná, ale ty kopce. A nakonec jsme sjeli zpět do údolí a vše jsme museli znovu vyjet. V obci Huty už nám došly síly a šli jsme pěšky. Konečně se kopec překlopil a my jsme sjeli do Zuberce. V restauraci Milotín jsme si dali oběd a pak pokračovali na Oravskou přehradu. Po koupeli v přehradě jsme jeli dále směr Oravská Lesná. Najednou cedule zákaz vjezdu ! Objížďka ! Délka uzávěrky 4 km, délka objížďky 170 km !!! To kdybychom ty kola měly ty 4 km nést - jedeme tam. Přece nepojedeme 170 km navíc ! Tak jsme vyrazili a hledali nocleh. Spali jsme za jakýmsi křokem asi 200 m od silnice.

Poslední den nás čekal ještě kopec za Oravskou Lesnou. Za sedlem jsme projížděli místy, kde se začínala stavět přehrada Nová Bystrica. Voda však v ní ještě nebyla, ani hráz nebyla ještě dostavěná. Objet se dala ( to byly ty 4 kilometry). Následovalo už jen klesání až do Krásna nad Kysucou. Pak už jen přejet hranici, vyjet kopec v Mostech a dojet do Karviné.

Celkové hodnocení a ponaučení:  Výlet se vydařil a příští rok jedeme zase - do Čech.

• Všechny věci je třeba zabalit do igelitových pytlů - voda je  sviňa, dostane se všude.
  • Mokrý spacák - blbý spacák
  • Ne vždy platí, že jedeš-li podél železnice nebude tam kopec - trať zmizí v tunelu a je to v pr....
  • Ne vždy platí, že jedeš-li podél řeky po proudu bude to převážně z kopce - někdo postaví přehradu a jste zase v pr.....
  • Ale ve většině případů je to pravda a tím jsme se vždy řídili ...

Fotogalerie

Číslo výletu 1
Název výletu Slovakia tour 88
rok 1988
Stručný popis trasy Banská Bystrica - Brezno - Stratená - Spišská nová ves - Kežmarok - Tatranská Lomnica - Štrbské pleso - Liptovský Mikuláš - Kvačany - Oravská přehrada - Čadca - Český Těšín - Karviná