Okolo 2017- Pieniny

4 dny (2 dny na kole) - 140 km (26.5.2017-28.5.2017)

Letos mi jako každoročně přišel e-mail od Vlastíka, že se koná již 22 ročník akce OKOLO. Loni jsem bohužel nemohl, ale letos jsem opět uvítal, že se na místo přepravíme autobusem s vlekem nikoli po vlastní ose. To mi nadmíru vyhovoje, a tak jsem e-mail přeposlal i Martinovi Filipczykovi. Ten letos bohužel nemohl a tak jsem se rozhodoval, že pojedu "sám".  Já už nemám ambice stíhat cyklistickým drakům, a vidina toho, že jede i tým "B" a můžu si trasu vymyslet podle situace ( sil, počasí atd ) mě ubezpečila. A tak jsem na tento e-mail s radostí odpověděl - Jedu !! A nebudu "sám" - pojedu přece s spoustou kámošů, však je skoro všechny už znám !!!

Ve čtvrtek ráno v 7:00 jsme měli sraz v Karviné u Hypernovy. Byl jsem na místě 7:05 , nikde nikdo, žádná kola, žádný bus , žádný nadržený cyklista ? Je fakt že pršelo, no ale i tak jsem začal pochybovat, jestli jsem tady správně. Vtom jsem uviděl Petra, který jel s námi před dvěmi roky. To, že jsme tu oba blbě by byla moc velká náhoda ! Za chvíli přijel bus s vlekem a začali se sjíždět promočení cyklisti, protože navzdory že meteoradar ukazoval, že přestane pršet, chcalo víc a víc. Tak jsme naložili naše miláčky do vleku sebe do autobusu a vyrazili směr Slovensko. Kolem Liptovské Mary dokonce vysvitlo na chvíli i sluníčko, ale jak jsme se blížili k cíli, bylo čím dál jasnější, že dnes se již nikam nepojede. Lilo opět jako z konve. Však taky Rosťa, který jel z Trstené přes Polsko a Mirek, který jel až z Mostů ( přes 200 km ! ) přijeli jak zmoklé kury. Po večeři jsme narazili bečku, plánovali kam zítra a modlili se aby nechcalo.

V pátek ráno vykouklo sluníčko, a bylo vidět, že má sílu a rychle se otepluje. Předpověď slibovala polojasno a tak jsme vyrazili s týmem "B" do Polska objet přehrady na Dunajci a podívat se na hrad Niedzica. Minimalistický plán byl jet okolo Dunajce k hradu Niedzica a objet přehradu Sromovce zpět polskou stranou ( cca 24 km ), ale v průběhu dne se počasí vylepšilo a tak jsme se rozhodli jet dále a objet i větší přehradu Czorsztyn. To však znamenalo přejet jeden větší kopec u Falstanu a pak se vrátit po druhé kopcovitější straně přehrady. Po obědě v Ciche Wode nám daly ty kopečky pěkně zabrat. Hlavně ten poslední před Krośnicou byl dost výživný. Tady jsem již sliboval, že je to kopec poslední, a mimořádně to byla i pravda. Následoval totiž dlouhatánský sjezd  až k Dunajci a pak už se jelo jen podél řeky krásným kaňonem ( Prielom Dunajca ) až do Červeného Kláštora. Tady jsme se posilnili ( měli černý Šariš ) a dojeli do kempu Goralski Dvor v Haligovcach, kde jsme byli ubytovaní.

Předpověď na sobotu byla podobná jen měl foukat silnější vítr, který pocitově snižoval teplotu. Proto jsme se i tepleji oblékli :-) Tým "A" vyrazil po naší včerejší trase :-) a my - Tým "B" jsme se vydali na opačnou stranu - přes Spišskou Maguru do lázní Vyšné Ružbachy. Cílem bylo vidět Travertinové jezírko "kráter" - jedinečný přírodní útvar. Hned po několika kilometrech však silnice neúprosně stoupala. Museli jsme přejet Toporecké sedlo (802 m) a dostat se na druhou stranu Spišské Magury. Tady jsem začal litovat, že jsem se tak navlekl, bo byl hic jak cyp. Foukal nám vítr do zad a když sluníčko zasvítilo tak jsme se potili jak ...  ( každý si doplní svoje slovo ).  Na vrcholu jsme si dali sváču a pak už fičeli dolů. Jelo se krásně, vítr foukal do zad, krásná silnice - co víc si přát. No jo, ale když teď fučí do zad - pojedeme zpět proti větru ...  Následovala celkem frekventovaná silnice kolem řeky Poprad a zajížďka do lázní Vyšné Ružbachy, kde jsme si dali oběd. Travertinové jezírko, mě trochu zklamalo, na fotkách vypadá mnohem lépe. Možná to dělá okolí :-) Každopádně v něm není teplá voda ( ale ne tak studená jako včera ve sprše :-) ), ale přesto se našli odvážlivci co do ní i dnes vlezli. V obci Hviezdne jsme odbočili zpět směr Červený Kláštor. A je to tady - Vítr jak cyp a ještě pozvolný táhlý kopec. Vítr si to tady užíval, protože všude okolo byly holé pláně a tak mu nic nebránilo nám zpáteční cestu zpříjemnit.  Konečně jsme dorazili na Stráňanské sedlo ( 730 m) , odtud už je to z kopce až do Campu. Zbytek týmu "B" jel přímo do kempu, já jsem si přidal ještě jedno sedýlko Lesnica 720 m s nádhernými výhledy a sjezdem k Dunajci , odkud jsem poslední kilometry jel stejnou trasou jako včera. Po příjezdu do kempu jsem zjistil , že nemám mobil - musel mi vypadnout cestou kolem Dunajce. Už jsem se smířil s jeho ztrátou , když tu po druhém pokusu na něj zavolat se ozvali jeho nálezci a po 10 minutách jsem měl mobil v ruce - přivezli mi ho až ke kempu. Už jsem ani nevěřil, že takoví poctiví lidé ještě existují. Řikal jsem si : "Tady je svět ještě v pořádku".  Večer jsme naložili kola do přívěsu, zapili moji blížící se 50 a ztracený mobil a těšili se na zítřejší výlet.

V neděli ráno jsme se probudili do nádherného slunečného rána. Rozdělili jsme se na dva týmy - jeden jel sjíždět Dunajec na pltích ( vorech ) a druhý vyrazil na turistický výlet na Trzy Korony - nejvyšší kopec v okolí. Já jsem se přidal k turistům, protože sjezd na pltích jsem kdysi absolvoval ...
Byl to pořádný kopec ( ještě několik dnů mě pak bolely nohy ), ale stálo to za to. Obloha byla vymetená , výhledy úžasné. Hlavně pohled na Tatry z Polské strany s celým podhůřím byl úchvatný. Byla vidět dokonce i Babia hora ( cca 70 km daleko ) a přehrada, kterou jsme předevčírem objížděli. Hrad Niedzica však vidět nebyl - je schován za kopcem :-(.  Nakonec ještě společné foto u přívěsu a jedeme domů. Do Karviné jsme dorazili před 18 hodinou ...

Letošní OKOLO bylo opět skvělé. Počasí bylo tak akorát na kolo ( hlavně nepršelo ), v neděli bylo naprosto úžasně. Skvělá byla i přeprava kol v cyklopřívěsu a tím naprostá volnost co se týče výletů ( bohužel asi letos naposledy ). Díky moc Vlastíkovi za perfektní organizaci a dobrou náladu, kterou nám všem rozdával během celého pobytu.

Trasa 1. dne ( 66 km )

Trasa 2. dne ( 74 km )

Číslo vícedenního výletu 29
Název výletu OKOLO 2017 - Pieniny
Rok 2017
Stručný popis trasy Haligovce - Červený Kláštor - Sromowce - Niedzica - Debno - Kluczkowce - Kroscienko nad Dunajcem - Szczawnica - Červený Kláštor - Haligovce - Toporecké sedlo - Podolínec - Vyšné Ružbachy - Hniezdne - Kamienka - Stráňanské sedlo - Velký Lipník - Lesnické sedlo - Lesnica - Červený Kláštor - Haligovce
Počet dnů 4 (2 dny na kole)
Ujeto km 140
Prevýšení cca 1800 ( různé servery udávají různé hodnoty 1600 - 2200 )
Prům. rychlost 17,1
Max. rychlost 59,4
Start dne 26.5.2017
Cil dne 28.5.2017
Nejnižší bod 420 m.n.m Kroscienko nad Dunajcem
Nejvyšší bod 802 m.n.m Toporecké sedlo
Účastníci 25 - Martin Wojaczek, Inka Blažejová, Lukáš Wojaczek, Vlastík Klapka, Mirek Kravčík, Mirek Lepšík, Mirka Forsterová, Luděk Sedláček, Petr Šimík, Milan Waleczko, Marek Waleczko, Katka Waleczková, Lojza Žáček, Danka Žáčková, Rosťa Krzak, Tomáš Mazurek, Roman Štalmach, Radan Krajc, David Krajc, Grepl Radim, Maslaňák Lumír, Přemek Foltýn, Ivan Balko, Mario Balko, Katka Pilchovská, Robert Koch